Friday 23 May 2014

Memperbaharui Lesen Memandu

Hari ni pergi ke JPJ Cheras niatnya mahu renew lesen memandu. Ekceli ini first time aku nk renew lesen. Jadi aku nak kongsi sedikit pengalaman yang tak seberapa ni.

Apa yang kena bawak?

1# Lesen memandu lama.

2# Kad pengenalan.

3# Gambar. 
Yang ni ada perubahan sikit. Dulu masa aku buat lesen boleh je gambar passport background kaler biru tapi sekarang dorang nak background putih. Pulak dah. Bila masa la korang tukar pon aku tatau. Kat belakang tu pulak ada tempat ambik gambar. 4keping 10 hengget je. Nak pakai sekeping je. Cilakak. Pandai betol buat bisnes.
4# Duit.
Kadarnya 1 tahun = RM30. Maksimum boleh renew sampai 5 tahun. Kalau korang ambik yang 5 tahun kena bayar rm150 la.Tapi sekarang tarikh tamat lesen dah diselaraskan dengan tarikh lahir. Maka tadi aku kena bayar tambahan sebanyak 15hinggit lagi sebab ada lagi 6 bulan nak sampai tarikh lahir aku. Ok bayaran pelarasan tempoh ni aku masih agak blur camne cara pengiraannya. Baca dekat MyEG berapa banyak punya perkataan 'antara' ada. Pening den dibueknyo.

3 jam nunggu siap akhirnya. Untuk 3 tahun. Nak buat 5 tahun duit tak cukup. Kang lari bajet.

atas lesen baru design macam IC. bawah lesen lama.

Panduan:

Banyak problem sebenarnya dengan perkhidmatan kaunter kerajaan nih. Kat sini sebab aku duk cerita pasai JPJ, maka kaunter JPJ la yang aku maksudkan. Kalau tak, takdenye nak menunggu sampai 3 jam. Masuk pukul 8 siap pukul 11.30. Tiga jam setengah to be precise. Dulu kat kampung masa lesen P expired, takde lame benor nunggu nye.

Ke dah kira normal tempoh menunggu tu? Maklum ler, pergi JPJ setahun sekali, at least nak buat roadtax. No wonder abang aku buat online je. Faktor cawangan area KL maybe. Ramai penduduk. Ntah.



Yang menunggu lama,
No Surprises - Radiohead

No comments:

Post a Comment