Wednesday 16 April 2014

Kerjaya Berpendapatan Tinggi Tanpa Memerlukan Ijazah Universiti Bachelor Degree Master di Malaysia

Minggu sudah seorang rakan sepengajian (member laki) antar SMS kat aku. Member ni belajar sekali ngan aku zaman sekolah menengah dan juga universiti. Kat sekolah aku tak rapat sanga ngan dia, maklum ler tak sama kelas. Orangnya nampak pendiam ( aku pun pendiam gak sebenarnya).

Mula kenal lebih rapat bila kami masuk ke satu universiti, sama bidang, sama kelas. Orangnya aku tak nafikan bijak orangnya, tapi tak abis belajar. Ijazah tak dapat, PTPTN kena bayar. Sebab dalam tahun dua kalau tak silap, dia terjebak dalam dunia MLM. Ok jangan salah paham. Aku bukan nak kondem MLM. Dari tahun dua sampai ke tahun akhir pengajian, dia masih hadir ke kelas walaupun selalu ponteng. Yang aku tau final year projek dia tak buat betul-betul. Dan dari apa yang aku dengar MLM yang dia masuk tu indah khabar dari rupa. Ada isu dengan Bank Negara, dah close dah rasanya.

Yang peliknya orang yang ajak dia masuk ke dalam MLM tamat belajar, dapat degree.

Ok habis saja belajor di universiti, aku dengar cerita dia dah kawin. Dia termasuk dalam kalangan member-member aku yang kawin awal. Aku dapat tau dia kerja sebagai tukang rumah lepas kawin. Tak kisah la janji kerja halal.

Sekarang dengar kata dah kerja dengan sebuah syarikat oil & gas. Tak pegi interview tapi ada kenalan ayah dia yang rekemen. Erti kata lain guna kabel la.

Dan setelah mengenali dunia pekerjaan dengan lebih dekat sekarang, aku rasa member aku tu rugi banyak masa masa kat U. Degree tak dapat, PTPTN dapat, masa banyak terbuang. Ok ada la jugak benda bermanfaat yang dia dapat, maybe dalam bentuk ilmu yang aku tak nampak.

Sebab apa aku kata rugi?

Rugi sebab masa 4 tahun tu kalau la dia masuk keje kilang mungkin dah jadi supervisa dah sekarang. Kalau lepas SPM dia terus bukak bisnes mungkin skang ni dah berkembang maju. Lagipun ada banyak bidang kerjaya yang tidak memerlukan ijazah tapi boleh buat duit. Gajinya lumayan gitewww. Dan aku pun kadang-kadang rasa rugi jer masuk universiti. Haha.

Ada ke bang kerja yang tak payah masuk U tapi gaji tinggi?
Ada, meh abang aripp nak habaq maii. Kat bawah ni senarainya kerja yang gajinya tinggi walaupon takde degree unibersiti. Tapi still kena pakai modal duit.



1. Juruterbang

Dikenali dengan nama pilot dalam bahasa omputih. Memerlukan modal yang besar untuk memasuki kursus penerbangan kerana kursus yang ditawarkan sebelum menjadi seorang juruterbang bertauliah boleh mencecah ratusan ribu ringgit. Walaubagaimanapun, gaji pun memang masyuklah. Tangngungjawab pun berat beb. Ratusan nyawa penumpang terletak atas bahu juruterbang. Tengok saja apa yang berlaku bila pesawat MH370 hilang. Okeh, terdapat beberapa akademi yang menyediakan kursus Commercial Pilot Licence seperti Malaysian Flight Academy, HM Aerospace Sdn Bhd, dan Asia Pacific Flight Training.

2. Penasihat Kewangan

Dikenali sebagai ‘wealth advisor’. Merupakan individu yang mengurus dan memberi khidmat nasihat terhadap pelaburan kewangan anda, sebagai contoh dalam unit amanah. Semua bank dan institusi kewangan ada menawarkan banyak pilihan kepada pengguna untuk melaburkan wang mereka.


3. Ejen Insurans

Untuk menjadi ejen insuran pemohon perlu lulus ujian yang berkaitan. Yang ni ada yang buat part time atau full time. Aku pun rasa nak buat jugak part time tapi tak pegi pegi exam nya. hehe.


4. Ejen Hartanah

Menjadi ejen hartanah juga boleh mendatangkan pulangan dan kepuasan yang besar kepada sesiapa yang berminat. Menyertai kursus dan seminar hartanah adalah salah satu permulaan bagi diri anda untuk meneruskan kerjaya dalam bidang ini, ataupun membeli buku-buku pelaburan hartanah demi untuk mendapatkan teknik-teknik yang berkesan hasil penulisan mentor yang sudah berjaya. Secara jujur ada sorang member aku yang berhenti kerja dari Petronas semata-mata kerana dia melihat bidang ini mempunyai potensi untuk menjana pendapatan yang tinggi.

5. Industri Minyak & Gas (Oil & Gas) 

Bagi yang berminat untuk bekerja di dalam bidang ‘oil and gas’ seperti di Petronas, MMHE, Schlumberger, Talisman Energy, Sapura Kencana Petroleum sekadar menyebut beberapa nama, anda perlu menduduki sijil-sijil profesional yang ditawarkan oleh CSWIP, sebuah badan antarabangsa yang menjalankan kursus dan mengeluarkan sijil profesional yang diiktiraf seluruh dunia untuk menjadi tenaga kerja pakar dan berkelayakan.Kelebihan sijil yang dikeluarkan CSWIP ialah ianya diiktiraf diperingkat antarabangsa dan bukan sahaja di Malaysia.

Selain itu, terdapat beberapa pusat latihan tempatan turut menawarkan kursus berkaitan, seperti Terengganu Safety Training Centre dan Institut Latihan Perindustrian.

Antara sijil, dan seterusnya kerjaya yang anda boleh ceburi ialah;

  • Welding Inspector
  • Welding QC Co-ordinator
  • Plant Inspector
  • Offshore Inspection
  • Non-destructive Testing
  • Plastics Welders
  • Welder ( terdapat pelbagai pengkhususan)
  • Rigger
  • Helper

Untuk yang ingin bekerja atas pelantar minyak/offshore, anda semua mestilah sihat tubuh badan, bersedia untuk menjalani ujian BOSIET (Basic Offshore Safety Induction & Emergency Training) dan HUET (Helicopter Underwater Escape Training). BOSIET dan HUET adalah wajib untuk sesiapa sahaja yang ingin bekerja di offshore, tidak kiralah apa jawatan sekalipun samada Engineer, Technician, Chef, Janitor, Imam Surau, Rigger,Tukang Masak dan sebagainya. Tiada kompromi.

BOSIET ni boleh ambik dekat Consist Training Centre, salah satu penyedia latihannya.

Tapi jangan salah paham, kerja O&G tak semestinya kerja kat offshore. Kat atas darat ni pun ada.


6. Safety & Health Officer

Satu lagi badan yang banyak menawarkan sijil-sijil profesional ialah NIOSH atau National Institute Of Safety and Health (Malaysia).

Antara sijil yang ditawarkan oleh NIOSH ialah Safety & Health Officer (SHO). Bidang tugas SHO ialah memastikan keselamatan dan kesihatan pekerja di sesebuah organisasi mengikut standard NIOSH. SHO pun boleh join oil  & gas jugak.


7.  Wireman

Mengendalikan pemasangan elektrik dan pengujian. Wireman juga mempunyai pelbagai peringkat membolehkan mereka mengendalikan litar satu fasa atau tiga fasa untuk kawasan kediaman atau komersil.

8. Chargeman

Mengendalikan sistem elektrikal Voltan Melebihi Voltan Rendah ( Tanpa Talian Aerial dan Stesen Janakuasa Voltan Melebihi Voltan Rendah).

9. RoHS officer

Okeh pasal RoHS ni aku blur sket. Taktau sangat apa cer/course yang kena ambik untuk jadi RoHS officer. Nanti aku buat research balik.

ROHS atau Restriction of Hazardous Substances Directive adalah satu  arahan untuk menyekat penggunaan daripada bahan-bahan berbahaya tertentu dalam peralatan elektrik dan elektronik. Sejak tahun 2003 negara-negara barad dan Eropah telah melarang dan menghadkan kandungan barang kimia terlarang dan merbahaya dalam komponen-komponen barangan tertentu. Di Malaysia, banyak syarikat pembuatan antarabangsa memerlukan pegawai RoHS untuk memeriksa dan mengesahkan barangan mereka memenuhi standard RoHS.

10. Usahawan/Peniaga

Orang kata 9/10 rezeki datang dari perniagaan. Ada cerita mengatakan seorang peniaga pasar malam mempunyai income yang lebih tinggi daripada seorang pegawai bertali leher yang kerja makan gaji. Tapi berisiko jugak. Risiko untungnya ada, risiko ruginya pun ada. Ada member aku keje jual aiskrim je tapi dalam 5 tahun jer dh boleh pakai keter Vios.


Okeh, itu la serba sebanyak kerja-kerja yang tak payah degree tapi gaji lumayan. Tapi still perlukan duit untuk menyertai kursus berkaitan. Kalau meniaga kena ada modal jugak. Apa yang aku suka pasal kerja sebegini ialah ianya memang melatih seseorang untuk bekerja. Dengan kata lain at least 60 peratus dari modul kursus ialah based on practical. Kalau masuk U, banyak main teori, praktikalnya kurang.

Dan tak dinafikan, sesetengah dari kerjaya disenaraikan kat atas ni berisiko tinggi seperti bekerja di atas pelantar minyak. Menjadi pilot anda perlu alert sepanjang masa. Menjadi ejen insurans kulit muka anda perlu tebal sepanjang masa serta berisiko untuk hilang kawan kalau tak kena gaya. Hehe.

Oleh yang demikian itu, maka untuk mereka yang keputusan ESPIEM nya tidak berapa bagus, jangan berputus asa. Hidup anda tidak berakhir dengan gagal atau lulusnya ESPIEM. Dan yang ada degree belum tentu dapat kerja bagus. Maklum ler sekarang ni zaman persaingan. Globalisasi.

Allah itu Maha Pemberi Rezeki. Yang penting usaha, doa dan tawakkal.

Adios.


Yang mencari rezeki,
Kalau Aku Kaya - Altimet feat Awi Rafael

7 comments:

  1. Tapi kerja yang aku nak still perlukan degree -_'-
    Kadang-kadang it's not about the salary, but more to passion. Setuju sangat "yang penting usaha, doa, tawakal". Nak seribu daya, tak seribu dalih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp...depend pada cita-cita kita jugak. kalau nk jadik doktor or peguam msti ambik dgree gak kan. Cuma nak highlight org yg tak masuk U pon still boleh berjaya dlm hidup. (",)

      Delete
    2. saya ingin berbagi cerita kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling tersusah,walaupun mau makan itu pun harus hutang dulu sama tetangga dan syukur kalau ada yg mau kasi,semakin aku berusaha semakin jauh juga pekerjaan dan selama aku ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yg membenci saya karna saya cuma dianggap rendah sama orang lain karna saya tidak punya apa-apa,dan akhirnya saya berencana untuk pergi mencari dukun yg bisa menembus nomor dan disuatu hari saya bertemu sama orang yg pernah dibantu sama AKY GAJIH dan dia memberikan nomor AKY GAJIH,dia bilan kepada saya kalau AKY GAJIH bisa membantu orang yg lagi kesusahan dan tidak berpikir panjang lebar lagi saya langsun menghubungi AKY GAJIH dan dengan senan hati AKY GAJIH ingin membantu saya,,alhamdulillah saya sudah menang togel yg ke5 kalinya dan rencana saya bersama keluarga ingin membuka usaha dan para teman-teman diluar sana yg ingin seperti saya silahkan hubungi AKY GAJIH di 082 313 669 888 saya sangat bersyukur kepada allah karna melalui bantuan AKY GAJIH dan kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ingat kesempatan tdk akan datan untuk yg kedua kalinya.. >>>>>KLIK DISINI<<<<<

























      saya ingin berbagi cerita kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling tersusah,walaupun mau makan itu pun harus hutang dulu sama tetangga dan syukur kalau ada yg mau kasi,semakin aku berusaha semakin jauh juga pekerjaan dan selama aku ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yg membenci saya karna saya cuma dianggap rendah sama orang lain karna saya tidak punya apa-apa,dan akhirnya saya berencana untuk pergi mencari dukun yg bisa menembus nomor dan disuatu hari saya bertemu sama orang yg pernah dibantu sama AKY GAJIH dan dia memberikan nomor AKY GAJIH,dia bilan kepada saya kalau AKY GAJIH bisa membantu orang yg lagi kesusahan dan tidak berpikir panjang lebar lagi saya langsun menghubungi AKY GAJIH dan dengan senan hati AKY GAJIH ingin membantu saya,,alhamdulillah saya sudah menang togel yg ke5 kalinya dan rencana saya bersama keluarga ingin membuka usaha dan para teman-teman diluar sana yg ingin seperti saya silahkan hubungi AKY GAJIH di 082 313 669 888 saya sangat bersyukur kepada allah karna melalui bantuan AKY GAJIH dan kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ingat kesempatan tdk akan datan untuk yg kedua kalinya.. >>>>>KLIK DISINI<<<<<

      Delete
  2. Apa yang pasti... usaha tangga kejayaan! hehe

    ReplyDelete
  3. Assalamu alaikum wr wb.

    saya mengucapkan banyak terimakasih kepada MBAH BALAPATI yang telah menolong saya dalam kesulitan,
    Ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,
    Sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama MBAH BALAPATI dan dengan senang hati MBAH BALAPATI mau membantu saya..,
    ALHAMDULILLAH nomor yang dikasih semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya 2D 3D 4D 5D 6D,silahkan hubungi MBAH BALAPATI DI (085 392 332 888 Atau Untuk Lebih Jelasnya ; >>>>KLIK DISINI http://setan-togel988.blogspot.com<<<<




    INILAH KISAH NYATA YANG TAK BISA KAMI LUPAKAN SELAMA INI...!!!





















































































































































    ReplyDelete
  4. Bekerja sbg penasihat kewangan mmg masyuk. Gaji bergantung pada kerajinan memasing. Jgn risau, training is provided. Jika berminat bekerja sbg penasihat kewangan boleh call/whatsapp saya di 0183216297

    ReplyDelete