Saturday 19 April 2014

Kepentingan Penjagaan Gigi

Baru aku perasan rupanya ada kempen penjagaan gigi dari Colgate dengan kerjasama Malaysian Dental Association (MDA. Terperasan tengok iklan Nuffnang ni,. Biasa nampak Churp Churp je. haha. 

Siap ada Bulan Kesihatan Mulut 2014 atau bahasa omputihnya Oral Health Month lagi untuk bulan April. Oral tu molot la kan? Temanya 'Ke Arah Masa Hadapan Bebas Kaviti'.

gigi cantik menambahkan seri pabila tersenyum
Gigi ni penting. Proses penghadaman makanan bermula dari mulut, dengan gigi berfungsi menghancurkan makanan besar menjadi lebih kecil. Ini dinamakan proses mekanikal. Satu lagi proses melibatkan tindakbalas kimia iaitu dengan penghasilan enzim tertentu yang mengubah zat makanan yang kompleks menjadi lebih kecil.

Fungsi gigi yang lain ialah membantu dalam pertuturan menjadi lebih jelas. Gigi membantu lidah dalam membentuk sebutan sesuatu huruf. Tak hairan le kalau dengar orang yang takde gigi bercakap macam mumbling je.

Kalau tengok orang tua yang dah hilang gigi especially pada bahagian depan, biasanya sebutannya untuk bertutur menjadi kurang jelas. .


Penjagaan gigi susu juga penting bagi memastikan gigi kekal yang tumbuh dalam susunan yang teratur. Jika gigi susu anda tercabut lebih awal daripada masanya, kemungkinan besar anda mengalami masalah gigi yang berlapis. Banyak ler masalah nanti. Selain itu gigi susu juga memainkan peranan untuk membentuk tulang rahang yang betul. 

Kebiasannya mereka yang mempunyai set gigi yang sempurna kelihatan hensem, kacak, comel lotey berbanding dengan mereka yang tidak mempunyai gigi yang lengkap terutama pada bahagian hadapan. .

Gigi ni kira  macam aksesori la nak kasik cantik rupa paras kita. Terutamanya apabila senyum. Kalau tengok retis-retis yang berlakon memang kena jaga gigi kot. Kang tak pepasal nampak gigi berlubang masa tengok wayang kat panggung.

Untuk kempen ni dorang ada buat roadshow kat seluruh Malaysia. Boleh check kat SINI. Roadshow ni mostly buat dekat pasaraya. Ada pemeriksaan gigi percuma dan aktiviti lain. Tak pasti aktiviti lain tu ape. Mungkin peraduan mewarna, treasure hunt dll.

Klinik gigi pun ada yang terlibat. Boleh check senarai Klinik Gigi Yang Terlibat. Boleh buat free dental check up. Aku pon rasa cam nak pegi.

Last but not least, tips penjagaan gigi.
1. Berus Gigi - tukar setiap 3 bulan
2. Elakkan Minuman Bergas atau Soda
3. Elakkan Merokok
4 Kurangkan makanan manis, lets say gula-gula.
5. Selalu jumpa doktor gigi.
Lagi tips di website Colgate.

Akhir kata, jagalah gigi anda, ibarat menanam tebu di tepi bibir, manis lagi air pepsi. Sekian.


Yang merapu,
Empty Decoration - Indecisive




2 comments:

  1. dah hilang 1 gigi garham dah maaa... TT^TT
    sabor je lah..
    nih nak tggu gigi depan plak.. alamatnya kena tanam gigi jawabnya.. (kumpul duit, kumpul duit)

    kecik2 takmo dgar cakap nurse.. amek.. makan benda manis tiap2 hari lak tuh.. kacau TT^TT

    btw tak silap dalam newspaper pun ada sebut pasal benda nih XD ahaha
    pst:/ selalu ke pegi jumpa doktor gigi? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak jugakkk slalu pegi...kdg2 jer. tp bnde cenggini bila dah ilang gigi baru tersa menyesal.hehe. dah nk wt camne...saye masa kecik dulu pon takut jugak nak pi jumpe doktor gigi.

      Delete